A vállalati (munkahelyi, munkavállalói) önkéntességi program a közösség számára végzett munka, amelyet a munkavállalók terveznek, szerveznek és hajtanak végre, a vezetés jóváhagyásával. A vállalati önkéntes tevékenység olyan kezdeményezés, amelyben a vállalat támogatja, bátorítja dolgozóit és partnereit, hogy önkéntes munkát végezzenek – azaz szakértelmüket, tehetségüket, ötleteiket, kreativitásukat, fizikai erejüket állítsák egy jó cél vagy ügy szolgálatába.
A világ sok országában már természetesnek mondható a társadalmi felelősségvállalást (CSR) előtérbe helyező szervezeti működés, melynek egyre több helyén szerves eleme a vállalat önkéntes programja. Térségünkben is egyre több jó kezdeményezés indul el, de igazából még csak mostanában bontogatják szárnyaikat az ilyen fajta tevékenységek.
Annak érdekében, hogy a Vasban és Zalában működő cégek is minél eredetibb és a cég CSR stratégiába illeszkedő vállalati önkéntes programot tudjanak kialakítani, projektünk működteti a fogadó szervezetek igényeit és a cégek elképzeléseit összepárosító és magukat a programokat leszervező szolgáltatását.
Célunk a Vas és Zala megyében működő önkéntesek és az őket foglalkoztató szervezetek munkájának támogatása információval, tanácsadással és képzéssel; az önkéntesség kultúrájának terjesztése, s annak integrálása a hazai társadalmi környezetbe magánszemélyekkel, társadalmi szervezetekkel, intézményekkel és vállalkozásokkal végzett konkrét tevékenységeken keresztül.
Fontos tényező, hogy a vállalati önkéntes programok a cég számára is közvetlen és közvetett haszonnal járnak.
Ilyenek általában:
– a dolgozók cég iránti lojalitásának erősítése,
– a cég esélyegyenlőség iránti elkötelezettségének kifejezése
– alkalmazottak motiváltságának növekedése
– alkalmazottak személyes fejlődésének eszköze
– a fluktuáció csökkentése,
– a csapatkohézió erősödése,
– a kommunikációs készségek és interperszonális kapcsolatok fejlődése,
– a cég hírnevének javítása
Előnyök és kihívások
Előnyök | Kihívások |
Munkáltatók: • Javuló megítélés a közösségben, érintettek jóindulatának elnyerése • Hozzájárulás az üzlet számára is fontos egészséges gazdasági és társadalmi környezethez • A munkavállalók elkötelezettségének javulása |
• Az önkéntesek képességeihez igazodó önkéntes feladatok • Egyensúly megteremtése a külső kommunikáció kapcsán • A folyamat értékelése |
Munkavállalók: • A személyközi és kommunikációs készségek fejlődése (motiválás, nehéz helyzetek kezelése, nyilvános beszéd stb.) • Önismeret fejlődése • Felelősségérzet fejlődése |
• Új, ismeretlen területen való megfelelés. • A megszokottól eltérő társadalmi rétegben élőkkel való találkozások • Előítéletek leküzdése, személyes „komfortzónából” való kilépés |
Közösség, civil partnerek: • A problémák megoldásában közreműködő önkéntesek számának növelése • Új ötletek és megközelítések a problémák megoldására • A munkáltatóval való hosszabb távú partnerség esélye |
• A partnerek eltérő szerepeinek és érdekeinek egyensúlyban tartása • A szervezésben elvégzett munka elismertetése • Hossszútávú fenntarthatóság |